Vi #övarhemma! 

Musikförbunden satsar tillsammans på att erbjuda sina medlemmar en möjlighet att utöva sin hobby hemma. Under kampanjen #övarhemma #harrastankotona publiceras nytt, digitalt innehåll en gång i veckan. Idén bakom #övarhemma #harrastankotona är att skapa en möjlighet att utöva sin hobby även om man inte kan samlas fysiskt för att öva tillsammans som vanligt på grund av coronasituationen. 

I kampanjen ingår mångsidigt innehåll i första hand på finska, men även med några inslag på svenska. Det bjuds bland annat på digitala seminarier, en frågesport samt en virtualkör. Man får fritt delta i vad man vill. 

Bakom initiativet #övarhemma #harrastankotona #sångochmusik står följande förbund: 

 

Vi önskar er trevliga stunder med er hobby! 
 

VECKA 14: FSSMF

#Övarhemma

Papper och bark är en hyllning till barndomens drömmar och fantasier – vi hoppas att du njuter av att sjunga tillsammans med alla andra i Svenskfinlands största virtualkör - med Sås och Kopp! I den här virtualkören kan alla som vill delta, huvudsaken är att du tycker om att sjunga!

Sjung in ditt bidrag i den stämma du sjunger i vanligtvis (dvs. tenor lämnar in tenor och alt lämnar in alt osv.). Denna gång tar vi emot ett bidrag per person till virtualkören, av jämlikhetsskäl.

Deadline för att lämna in ditt bidrag till virtualkören är söndagen den 11 april klockan 23.59.

Läs mera här!

VECKA 13: Sulasol

#Harrastankotona
Tulossa

VECKA 12: Kirkkomusiikkiliitto

#Harrastankotona
Tässä olisi tämän viikon #Harrastan kotona -tehtävää Kirkkomusiikkiliitosta:

https://skml.fi/2021/03/23/tervetuloa-mukaan-kirkkomusiikkiliiton-virtuaalikuoroon/ 

Kyseessä siis virtuaalikuoro (SATB) pääsiäisteemalla, johon kaikki tervetulleita mukaan. Oma laulu palautettava viimeistään pääsiäispäivänä 4.4.2021.

Hyviä keväisiä päiviä!

VECKA 11: SPOL

#Harrastankotona

https://youtu.be/6-DJptHSqtw

Oletko aina halunnut olla elokuvasäveltäjä? Oletko miettinyt, miten musiikki ja kuva liittyvät yhteen? Nyt pääset kokeilemaan ihan itse musiikin tekemistä elokuvaan.Jos tekniikka kiinnostaa, voit nauhoittaa musiikin ja liittää sen videoon. Videon voi ladata YouTubesta omalle laitteelle ja liittää siihen ääniraidan.

Ihan yhtä jännittävää on tehdä elävä esitys eli soittaa musiikki, kun video pyörii. Tästä saa mukavasti vaikka koko perheen yhteisen projektin. Voit myös antaa tämän vaikka oppilaillesi yhden viikon kotitehtäväksi.

Missä niitä Oscar-palkintoja jaetaan?

VECKA 10: FSKSF

#Övarhemma
Veckans musikhälsning kommer från Finlands Svenska Kyrkosångsförbund (FSKSF)! 

Denna e-post bjuder på ett fint alternativ till Händels välbekanta Hallelujakör, nämligen satsen And the Glory of the Lord, också den ur oratoriet Messias. Denna ståtliga musik kan mycket väl sjungas i vilket festligt sammanhang som helst året runt. För att anpassa musiken till körer med varierande besättning har musiken transponerats ner ett helt tonsteg till G-dur. Trots transponeringen klingar musiken faktiskt fortfarande något högre än på Händels tid; man stämde instrumenten synnerligen lågt i England på 1700-talet.

Det här mejlet kommer med två bilagor i pdf-format (lätta att printa ut):
1) Kör för alla-stämma (KFA) till satsen And the Glory of the Lord

2) orkesterstämmor delvis arrangerade av Markus Malmgren (bl.a. trumpeter och pukor har inkluderats i orkestersatsen) 

Den specialskrivna körstämman (KFA) är något mindre krävande än Händels originalstämmor. KFA-stämman lämpar sig väl för såväl vuxna sångare som barn och ungdomar. Eller varför inte alla tillsammans? KFA-stämman kan också sjungas samtidigt med Händels fyrstämmiga körsats.

Ljudfil till detta material hittar ni genom att klicka fram Google-dokumentet här nedan. 

https://drive.google.com/file/d/1fk9t0ZtSdMTWplnXTO2BAjIayMOcL5Kf/view?usp=sharing

Filen inleds med KFA-stämman, försedd med noter och inspelad till orgelackompanjemang. Därefter följer Novenas framförande av And the Glory från en konsert i december 2019, försedd med precis samma notbild. Orkestersatsen som hörs på ljudfilen är alltså arrangerad av Markus Malmgren, som också står för orgelspelet i båda versionerna. 

Om du vill jobba med KFA-stämman på egen hand, kan det vara en god idé att lyssna på båda versionerna och öva din stämma till dem turvis. Enklast är det då att spela upp hela ljudfilen från början till slut. Om konsertversionen känns för krånglig till en början, öva först bara med inspelningen med endast KFA-stämman till orgelackompanjemang. Där hörs den specialskrivna stämman tydligt och klart. När stämman känns lagom bekant, prova att sjunga den tillsammans med Novena och det ståtliga orkesterackompanjemanget. 

Ljudfilen demonstrerar hur man genom att utnyttja sina instrumentala resurser ändamålsenligt kan uppnå en mycket fyllig orkesterklang också utan stor (och dyr) orkesterbesättning. På ljudfilen medverkar Kammarkören Novena (c. 30 sångare) samt en "miniorkester" med besättningen:

-oboe -violin -viola -trumpet I+II -slagverk (pukor) -orgel

Bilagan med orkesterstämmor innehåller materialet för den instrumentbesättning som hörs på ljudfilen:

-Trumpet- och pukstämmor arrangerade av Markus Malmgren. Dessa stämmor kan även spelas på andra tillgängliga blåsinstrument eller i brist på sådana av en andra organist, eventuellt då med soloregistrering på skild manual. 

-Transponerade stämmor för oboe, violin och viola. Violastämman kan även spelas av 2. violin, men bör då omskrivas med G-klav. Några toner bör även skrivas upp en oktav om stämman spelas på violin. Alternativt kan violastämman spelas på cello, men bör då omskrivas med F-klav.

OBS! I en komprimerad orkesterbesättning av det här slaget har orgeln inte rollen av ett försynt continuo i bakgrunden, utan orgeln utgör en stor del av orkesterklangen. Utan ordentlig kyrkorgel och en kunnig organist blir det därför svårt att uppnå en fyllig orkesterklang med så få instrument som här. Orgeln bör därför också registreras med tillräckligt stor registrering, t.ex. med principaler 8', 4', 2 2/3', 2', eventuellt även rörverk. Basstämman bör ha 16' registrering, vare sig man utför basen på pedal eller med vänster hand.

Klaverutdrag (vocal score) av Händels Messias, med de fyrstämmiga körsatserna i original hittas i många olika utgåvor och även på internet, t.ex. på adressen imslp.org . 

Klaverutdragets komprimerade version av orkestersatsen kan med vissa förenklingar och modifikationer mycket väl användas av organisten som utgångspunkt för orgelsatsen. Som sådan fungerar ett klaverutdrag sällan som orgelackompanjemang, förutom om man helt saknar orkesterinstrument och orgeln helt ska ersätta orkestern. Och även då kan det finnas behov för vissa ändringar i klaversatsen av både klangliga och speltekniska orsaker.

Slå ihop alla era musikresurser!

Rekommenderas varmt att alla tänkbara musikresurser på er ort eller i regionen slås ihop för ett framförande av And the Glory of the Lord. Och varför inte kombinerat med t.ex. just Hallelujakören eller någon annan aktuell körrepertoar? När alla slags körer och alla tillgängliga instrumentalister förenas i ett gemensamt framförande kan det bli till en riktig folkfest, där alla medverkande kan känna sig välkomna oberoende av röstkapacitet, notläsningsförmåga och kör- och orkesterrutin! 

Kör för alla-stämman kan även instrument medverka! 

Låt rutinerade musiker sköta de egentliga orkesterstämmorna. KFA-stämman lämpar sig utmärkt för begynnande instrumentalister, t.ex. yngre musikskolelever eller amatörmusiker som ännu inte känner sig hemmastadda i mer krävande orkesterstämmor. På så sätt stöder dessa instrumentalister även sångare som sjunger KFA-stämman. Dirigenten bör vid behov skriva om KFA-stämman för eventuella transponerande instrument (klarinett, saxofon, diverse brass o.s.v.). Det går bra att spela KFA-stämman i vilken oktav som helst - den är ju också anpassad för att kunna sjungas av damer och herrar tillika.